Artistic
Research
Week 2023

Albrecht
Dürer: «Das grosse Rasenstück» 1503 Akvarell og dekkfarger 40,8 × 31,5 cm. Albertina
(Wien)

Room/Venue

Teori Rom

Workshop

Karen Disen, Bjørn Jørund Blikstad “Hva er galt med skjønnheten?”

Det en retter sin alvorlige, oppriktige oppmerksomhet mot og åpner sitt hjerte for framstår med skjønnhet.

Hvilke «øyne» ser hvilken skjønnhet? Hvilke tanker eller hendelser endrer, utvikler hva vi synes er vakkert? Har design/kunst noe med skjønnhet å gjøre?

Min påstand er at mennesker har behov for skjønnhet. Jeg betrakter skjønnheten som en grenseløs kilde. Det visuelle innehar estetiske forhold som gir glede i arbeidet med dem.  

Fridrich Shiller skriver i boken; Menneskets estetiske oppdragelse i en rekke brev. 1795  (S.18-19)  : «Ja, jeg vil prøve å overbevise Dem om at for i praksis å løse det politiske problem, må man legge veien om det estetiske – fordi det er gjennom skjønnheten man vandrer til friheten.»

Hildegard von Bingen skriver i sin bok Scivias – Kjenn veiene – 1151: «Et sted sier Gud om seg selv. Jeg er det flammende ildliv, tenner skjønnheten og får skyggene til å flakke. Jeg lyser i vannene, brenner i solen, vekker månen og stjernene til skinnende liv, jeg sammenholder alt. I det grønne og i blomstene lar jeg luften leve, vannet lar jeg flyte som hadde det liv. Vindene er mine vinger.» (Terje Norby: «Mytekalenderen» høsten 17.september s. 57)

Rainer Marie Rilke, begynner første elegien i Duino-elegiane 1923 s.9 «For det vakre er bare det forferdeleges grense, som vi så vidt held ut, og vi beundrar det, av di det storslått avstår frå å leggje oss øyde.»

Bildet sier alt på et øyeblikk, men sier ikke hva vi skal se på! Det er det vi tilrettelegger gjennom komposisjonen. Det krever både bevissthet, intuisjon, erfaring og kunnskaper, og fremfor alt øvelse.

Work Group

Objective Enactive
This online lecture-demonstration unfolds the term ´Poetic Materiality´ within the context of designing and choreographing with Somatic Costumes. Through critiquing and applying the somatic practice of Skinner Releasing Technique, the poetics of philosopher Gaston Bachelard and the materiality of anthropologist Tim Ingold, this talk begins to map poetic and material agencies between bodies-costumes within the design-performance encounter.

Artist Talk

Objective Enactive

This talk will focus on the first outcome of Glitsch(ening) Ci(rculari)ty, a tripartite site-specific, where I am pursuing a speculative exploration of the ecology of the city, between the urban and the biological, unfolding its layers and materiality of time. The talk will end in a conversation between fellow researchers and artists in the collaborative project Urban Ecologies, where Glitsch(ening) Ci(rculari)ty, is generated from.

Presentation

Polyvocal Tongue The presentation will focus on relational ethics and polyvocality in performative text. It will also explore the use of plural languages in a play, looking at how a polylingual praxis can open up new aesthetic potential in playwrighting and in artistic research in general.

Conversation

TRANSPOSITIONS— JAR, Mette Edvardsen and modular diaries At the start, the idea for an artistic research conversation with Mette Edvardsen did not spring out of the topics shortlisted for the conference—hospitality, vulnerability and care—but a book that she had co-edited, and dropped in my shelf.

Panel Discussion

The Ethics of Vulnerability and Artistic Research

Any ethical framework must take account of the vulnerability of the human condition. This is significant in all creative endeavours – especially in artistic practice and the teaching of it – since the very act of creating something and putting it out into the world is an expression of vulnerability.